Näin teet kellosta ja kalenterista ystäviäsi ja voitat rannatonta aikaa jokaiseen päivään

Hallitsetko sinä kalenteriasi vai hallitseeko se sinua?

Tässä artikkelissa käydään läpi kolme keinoa, joiden avulla teet kellosta ja kalenterista ystäviäsi.

Eikä vain ystäviä, vaan rakkaita huolenpitäjiä, jotka valvovat elämäsi tasapainon toteutumista käytännössä.

Kiire ja huoli, huoli ja kiire…

Näin teet kellosta ja kalenterista ystäviäsi ja voitat rannatonta aikaa jokaiseen päivään

Onko sinullakin sisälläsi jatkuva, haikea kaipaus rannattomaan aikaan?

Sellaiseen aikaan, jota ehkä viimeksi koit lapsuuden kesinä.

Elämään, jossa et juokse kieli vyön alla seuraavaan paikkaan, ja seuraavaan… ihan liian usein myöhässä tai melkein.

Milloin sellaista mahtaa olla tiedossa seuraavan kerran? Eläkkeellä kenties?

Huokaus.

Hassua kyllä, vapautta on vaikea päästä kokemaan ilman rajoja.

Niin houkuttelevalta kuin täysin vapaa ja säännöstelemätön aika voikin haaveissa tuntua, toive voisi toteutuessaan olla iso pettymys.

Käytännössä rannattomuudessa eläminen ei ole ihan helppoa.

Näin siksi, että jos rajat ja raamit puuttuvat elämästä, myös kiintopisteitä on vaikea löytää.

Kiintopisteitten puutteessa mikään ei ole erityisen tärkeää, ja silloin on vaikea kokea mielekkyyttä tai merkityksellisyyttä missään.

Pahimmillaan masennus ja tyhjyys voi vallata elämän.

Millainen määrä raameja istuu sinun elämääsi?

Rajat ja raamit kuuluvat samaan pakettiin vapauden ja itsemääräämisen kanssa

Että pääsisit elämässä sinne minne haluat, sinun tarvitsee tietää mitä tahdot, keksiä miten se toteutetaan, ja vielä onnistua pitämään itsesi valitulla tiellä.

Tähän tarvitaan itse asiassa hyvin perustavanlaatuisia itsesäätelytaitoja.

Jos olet onnekas, olet oppinut itsesäätelyn taidot ja lapsuudessasi.

Parhaassa tapauksessa osaat liikkua joustavasti kontrollin ja sen puutteen välimaastossa, ja sorrut harvoin kumpaankaan ääripäähän.

Kun osaat itse säädellä tunteitasi ja tekemisiäsi, sinun on myös helpompi hahmottaa, mihin suostut ja miten sinua saa kohdella.

Ihmiset reagoivat herkästi siihen, millaiset rajat toisella on.

Jos rajasi ovat selkeät, muut harvemmin ryhtyvät edes koettelemaan niitä.

Jo tämä riittää syyksi, miksi omaa itsesäätelyn ja rajojen laittamisen taitoa kannattaa kasvattaa aikuisenakin. Se onneksi on mahdollista läpi elämän.

Kello ja kalenteri taas ovat loistavia apuvälineitä, kun vain osaat laittaa ne oman itsesäätelysi, parhaimpien tarkoitustesi ja elämäsi tasapainon palvelukseen.

Sinä päätät. Apuvälineet ovat apuvälineitä.

Väline kuin väline, tärkeintä on mihin ja miten sitä käyttää.

3 keinoa, joiden avulla luot rannattomuuden kokemuksen rajalliseen aikaan ja saat aikaan sen, mitä tarvitseekin

Rajat ja raamit ovat siis sekä syvällisellä että käytännöllisellä tasolla tarpeen. Mutta mitä tehdä, kun vapauden ja rannattomuuden kaipuu vain jatkuu?

Miten pitäisi toimia, ettei koko elämä kulu rajoja ja rakenteita vastaan taistellessa?

Vaikka ne miten olisivat itse luotuja.

Rajojen ja rakenteiden pitää olla sekä palkitsevat että mielekkäät.

Kun rakennat systeemisi hyvin, ne tuottavat onnistumisen iloa joka päivä.

Kun mietit pohjia myöten, miksi teet mitä teet, sinun ei tarvitse arvella ja epäröidä tekemisiäsi jatkuvasti. Riittää, että tarkistat suuntaasi esimerkiksi kerran puolessa vuodessa.

Rakenne ja aikaansaaminen on myös vapauttavaa. Mikään määrä aikaa ei tunnu rajattomalta, jos tekemättömät työt painavat koko ajan mieltä.

Toisaalta lyhyessäkin ajassa voi kokea suurta vapautta. Ja tässä kello ja kalenteri voivat auttaa enemmän kuin ehkä uskoisitkaan.

Seuraavat kolme keinoa näyttävät, miten. Muitakin tapoja on, mutta nämä olen testannut itse.

Opettele sanomaan ei – apuna kolmen listat

Hollantilainen graafikko Donald Roos oli pulassa. Ihan liikaa ideoita, ihan liian vähän aikaa!

Lopulta Roos keksi selvittää pulmansa kolmen listojen avulla. Siis listoilla, joissa on kolme kohtaa.

Palataan tähän pian, mutta annetaan Roosin ensin näyttää miten listoja voi hyödyntää sen selvittämisessä, mille voi sanoa ei – ja mille kannattaa sanoa kyllä.

Tämä puolestaan on supertärkeää esityötä, ennen kuin päästät yhtään mitään kalenteriisi asti.

Kaikki hankkeet voi purkaa listoiksi. Kuva: Donald Roos.

Kaikki työt ja projektit voi purkaa tehtävälistoiksi.

Nämä taas voi järjestää ensin isommiksi osakokonaisuuksiksi, sitten yhä pienemmiksi tehtäviksi ja tehtäväryhmiksi.

Jos purkaisit tekemisesi tehtäviksi ja niiden osatehtäviksi, yksikin päiväsi voisi näyttää yllä olevan kuvan kaltaiselta – vaikka ajattelisit pohjimmaltaan keskittyä vain yhteen asiaan.

Tekemisten puu haaroittuu kymmeniksi, sadoiksi, miljooniksi isommiksi ja pienemmiksi tehtäviksi, ellei sitä karsi.

On ilmiselvää, että tehtäviä kertyy todella herkästi niin paljon, ettei päivissä juuri ole ilmaa.

Jotain on siis tehtävä, ja Roos kehottaakin tarttumaan sekatööreihin.

Karsimisen lähtökohtana on sen ankara arvioiminen, mitkä asiat oikeasti ovat tarpeellisia ja välttämättömiä meneillään olevan hankkeen, projektin, työn kannalta.

Rasti siis yli kaikki sellainen, minkä voit jättää tekemättä, siirtää jollekulle toiselle tai kerta kaikkiaan yliviivata tarpeettomana.

Kun olet hetken heilutellut sekatöörejä ja oksasaksia, puu voi näyttää tältä. Kuva: Donald Roos.

Hedelmäpuissa alkaa pesiä kaikenlaisia ikäviä tauteja, jos latvusta ei karsita.

Epäilen, että sama pätee tekemisten puuhun. Ellei suorastaan itse tekijäänkin.

Lopulta tekemisten puu voi näyttää näin virtaviivaiselta. Kuva: Donald Roos.

Huomaat varmasti, että yllä näkyvässä puussa ei ole lainkaan puututtu sen perusrakenteeseen.

Edelleen puussa on yksi runko ja kolme päähaaraa. Ja tämä, sanoo Roos, on kutakuinkin se määrä mitä ihminen pystyy hallitsemaan.

Olen samaa mieltä.

Yksi elämä. Kolme elämää ohjaavaa keskeistä arvoa. Kolme aidosti tärkeää elämänaluetta.

  • Joka kuukausi kolme asiaa, joihin voit keskittyä.
  • Joka viikko kolme edellisiin liittyvää tavoitetta.
  • Joka päivä kolme asiaa, joilla edistät näiden tavoitteiden saavuttamista.
  • Näissä kussakin enintään kolme kohtuullisen kokoista osatehtävää.

Siinä se kutakuinkin on.

Kokeile jos et usko, mutta veikkaan todellakin, että sellaisesta päivästä, jolloin tosissasi yrität keskittyä useampaan kuin kolmeen tehtävään, tulee raskas, epätyydyttävä tai silppua.

Tai jos selvitätkin päivän kunnialla loppuun, seuraava päivä voi käynnistyä kovin tahmeasti.

Seuraa tärkeiden asioiden toteutumista – bullet journal

Kun olet ensin rakentanut ja karsinut tekemisten puusi, on aika siirtyä kalenterin puolelle.

Paras ja lahjomattomin kalenterisysteemi, jonka olen nähnyt, on yksinkertainen bullet journal.

Paino on sanalla yksinkertainen, sillä tällä tavalla rakennetun kalenterin koristeluun kuluu helposti tunti jos toinenkin.

Jos koristelut eivät ole elämäsi, arvojesi ja tärkeimpien kolmen tavoitteesi kannalta välttämättömiä, niin jätä ne väliin ja hanki yksinkertainen vihko tai ohut A5-kokoinen muistikirja.

Itse käytän bullet journalia rinnakkain sähköisen kalenterin kanssa.

Bullet journal ei siis välttämättä korvaa kalenteria. Sen sijaan se auttaa seuraamaan edistymistä juuri niissä kaikkein tärkeimmissä, mutta usein rimakauhua aiheuttavissa tehtävissä.

Kun katsot Ryder Carrollin suomeksi tekstitetyn ohjeen, niin ymmärrät, miten tämä tapahtuu bullet journalin päivittäisessä, viikoittaisessa ja kuukausitason seurannassa. .

Tavalliseen kalenteriin voikin sitten laittaa rutiininomaisemmat tai vähemmän keskeiset, mutta silti pakolliset muistettavat.

Näin rakennat yksinkertaisen bullet journalin – Ohje Liisan lisämausteilla

  1. Numeroi vihon sivut.
  2. Tee vihon ensimmäiselle aukeamalle sisällysluettelo.
  3. Jaa vihon seuraava aukeama 6 osaan, tästä tulee seuraavan 6 kuukauden loki. Merkitse tämä sisällysluetteloon.
  4. Kirjoita seuraavalle aukeamalle numerot 1-28/29/30/31 sen mukaan, mikä kuukausi on alkamassa. Tästä tulee kuukausilokisi. Kirjaa sisällysluetteloon.
  5. Jaa seuraava aukeama 7 osaan. Tästä tulee tärkeiden tehtäviesi kalenteri. Kirjaa sisällysluetteloon.
  6. Aloita bullet journalin täyttäminen. Palaa Tekemisten puuhun – mitkä olivatkaan 3 tärkeintä asiaa, joita haluat viedä eteenpäin seuraavien 6 kuukauden aikana?
  7. Merkitse kunkin kuukauden tärkeimmät 3 tavoitetta kuukausilokiin.
  8. Siirry viikkotasolle. Merkitse kunkin viikon kohdalle ne 3 asiaa, jotka sinun tarvitsee saada tehdyksi tuon viikon aikana, jotta kuukausitavoitteet täyttyisivät.
  9. Siirry päivätasolle. Merkitse päiväkalenteriin tuon päivän tärkein tehtävä (itse hyppään tämän yli).
  10. Siirry tärkeiden tehtävien kalenteriosioon. Merkitse kunkin päivän kohdalle tuon päivän 3 tärkeintä tehtävää. Supertärkeitten tehtävien kohdalle voit laittaa tähden.
  11. Jatka linkin takaa löytyvällä Ryder Carrollin ohjeella. Ohje on tekstitetty suomeksi!

https://bulletjournal.com/pages/learn

Tehokas työskentely ei ole raskasta: pomodoro-tekniikka

Lopuksi mennään vielä kello-osioon.

Tai tarkemmin sanoen siihen kysymykseen, miten kolmen listojen ja bullet journalin seulasta selvinneet tehtävät tulisivat oikeasti tehdyiksi.

Niin etteivät ne vain siirry bullet journalissa eteenpäin viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Asian hahmottamisessa on apua siitä, mitä aivotutkijat kertovat päivittäisestä vireyden vaihtelusta silloin, kun olemme hyvässä hapessa.

Jos vireät vaiheesi asettuvat johonkin muualle vuorokauden kierrossa, on toki olemassa mahdollisuus, että olet luontaisesti iltavirkku.

Yhtä hyvin kuitenkin voi olla kyse siitä, että vuorokausirytmisi on esimerkiksi stressin takia menossa sekaisin.

Aikaansaamisen kannalta aamupäivän virtausjakso on tärkein aika päivästä.

Kun nyt siis olet karsinut tarpeettomat ja mihinkään oleelliseen liittymättömät tekemiset pois ja kalenteroinut kunkin päivän kolme tärkeintä tehtävää, tee parhaasi, että pääsisit niihin käsiksi päivän virkeimpään aikaan.

Tämä on todellista päivän kulta-aikaa, jota ei missään nimessä kannata tuhlata sähköpostien lukemiseen tai vielä kamalampaa, somen selaamiseen.

Näihin sinulla on yllin kyllin aikaa, kunhan olet tehnyt päivän tärkeimmät kolme tehtävää.

Jos nimittäin some enää ollenkaan kiinnostaa sinua sen jälkeen.

Pomodoro pähkinänkuoressa

Jos haluat saada päivän kolme tärkeintä tehtävää todella tehokkaasti tehdyksi, hyödynnä pomodoro-tekniikkaa.

Nimi tulee tomaatin – pomodoro – muotoisesta munakellosta. Tekniikassa hyödynnetäänkin ajastinta.

Ehkä tavallisin pomodoro-tekniikan rytmitys on seuraava:

  • 25 minuuttia keskittynyttä työskentelyä yhden ainoan tehtävän parissa
  • 5 minuutin tauko
  • 25 minuuttia keskittynyttä työskentelyä
  • 5 minuutin tauko
  • 25 minuuttia keskittynyttä työskentelyä
  • 30 minuutin tauko

Ja sama uudelleen.

Voit myös käyttää jotain netistä ladattavaa pomodoro-sovellusta.

Itse pidän eniten ilmaisesta Focus Keeperistä, josta löytyy versio usealle eri laitteelle.

Kahden tai kolmen pomodorokierroksen jälkeen olet saanut uskomattoman paljon aikaan.

On aivan mahdollista, että jos aloitat pomodoron seitsemän, kahdeksan aikaan aamulla, olet tehnyt päivän varsinaiset työt puoleen päivään mennessä.

Loppupäivän suhteen sinulla onkin sitten melkoisen vapaat kädet.

Kokeile porukkapomodoroa! Jos sinulla on ystävä tai työkaveri, jolla myös on tärkeää ja keskittymistä vaativaa tekemistä, virittäkää pomodoronne alkamaan samaan aikaan.

Teidän ei tarvitse työskennellä saman asian parissa tai olla edes samalla paikkakunnalla – porukkahenki syntyy ilmankin.

Ettei menisi överiksi: Suunnittele elämä edellä

Kun alat tietoisesti suunnitella ja ohjata työntekoasi, alat itse asiassa toimia itseäsi kohtaan hyvän vanhemman tavoin.

Hyvään vanhemmuuteen kuuluu kokonaisvaltainen huolenpito myös siitä, että voit hyvin ja että sinulla on hauskuuksiakin arjessasi.

Ei ole tarkoitus virittää ajankäyttöäsi ja elämääsi äärimmilleen, niin että saat mahdollisimman paljon aikaan.

Sen sijaan tavoitteena on saada hyvät ja yksinkertaiset keinot käyttöön, niin että saat tehdyksi kaiken tarpeellisen ja aikaa jää myös muuhun kuin työntekoon.

Tässä artikkelissa on esitelty kolme tällaista keinoa, jotka yhdistämällä onnistut joskus melkein mahdottomassa: rannattoman ajan kokemisessa keskellä tuotteliasta arkea.

Kokeile, ota käyttöön ja muokkaa omaan arkeesi sopiva systeemi!

Kolme hyvää syytä tilata viikkokirje!

  1. Joka sunnuntai sähköpostiisi saapuu voimaannuttavia eväitä seuraavaan viikkoon.
  2. Saat ensimmäisten joukossa tiedon uusista kirjoituksista ja kursseista.
  3. Liittymislahjaksi saat 12-sivuisen Pikaoppaan uupumukseen (pdf), jonka avulla voit tunnistaa uupumuksen oireet ja opit 6 askelta uupumuksesta toipumiseen.

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

MUISTATHAN VAHVISTAA LIITTYMISESI LISTALLE NAPSAUTTAMALLA SÄHKÖPOSTIISI TULEVAA LINKKIÄ!