Miten voit auttaa itseäsi lyhytterapeuttisin menetelmin

Miten voit auttaa itseäsi lyhytterapeuttisin menetelmin? 

Siinä vasta kysymys! Onko itsensä auttaminen kuin yrittäisi omasta tukastaan vetäen kiskoa itsensä suosta? 

Vai voiko ihminen tosiaankin olla avuksi itselleen?

Voiko omaan itseen saada tarpeek​si ulkopuolisen näkökulman, että ylipäätään näkee mihin tarvitsee tarttua?

Ja miten toivoa ylläpidetään silloin, kun toinen ihminen ei ole kannattelemassa ja auttamassa eteenpäin?

Itse asiassa todella jokapäiväisiä kysymyksiä!

Lyhytterapeuttisessa itsehoidossa onkin loppujen lopuksi kyse hyvin samanlaisesta elämän, ihmissuhteiden ja oman mielen solmujen selvittelemisestä, jota me teemme joka tapauksessa keskellä arkeamme. ​

Vain paremmilla välineillä ja systemaattisemmin.

​​​​​​​​​​​​Terapia on tutkimusten mukaan todella toimivaa ja vaikuttavaa

Terapian teho on samaa luokkaa ohitusleikkauksen teho ja huomattavasti parempi kuin esimerkiksi reumalääkkeillä.

Oletko silti tullut ajatelleeksi, mihin toipuminen ja hyvinvoinnin vahvistuminen terapiassa perustuu?

Mukana on monenlaisia tekijöitä, joista hyvä terapiasuhde on yksi tärkeimmistä.

Ja silti kovasti arvostamani terapiatyön konkari Lillie Weiss sanoo, että jotain on terapiassakin pielessä, ellei asiakas tee valtaosaa, ehkä jopa 90% työstä.

Miksi näin?

Koska se, minkä eteen on itse tehnyt töitä, jää niin paljon paremmin mieleen!​​​​

Kun jotain huomaa, oivaltaa ja kokeilee itse, se jää paremmin myös käyttöön

Kognitiivis-analyyttisessa terapiassa, jota itse olen opiskellut, lähdettiin alusta alkaen siitä, että kaikki mitä terapiassa ymmärretään, kuuluu asiakkaan käyttöön.

Eikä vain oivallukset, vaan välineet myös.

Tästä onkin aika lyhyt askel itsehoitoon, eli siihen miten jokainen meistä voi myös itse olla avuksi itselleen, sen avun ja tuen lisäksi mitä toiselta ihmiseltä voi saada.

Voit kuitenkin ollla paremmin avuksi itsellesi, kun alun alkaen opettelet suhtautumaan itseesi myötämielisesti.

Aivan sillä samalla ymmärryksellä, jota terapeutiltakin odottaisit.

Millaisilla silmillä katsot itseäsi?

  • ​Hyväksyvästi, suhteellisuudentajuisesti ja kärsivällisesti?
  • Sopivan etäisyyden päästä rauhallisesti tarkastellen?​
  • ​Piiskuroiden ja tuomaroiden?
  • Hyläten ja ohittaen?​​​​​​​

​​​​​​
Muutostoiveet saavat usein alkunsa siitä, kun jokin elämässä kriisiytyy tai ajautuu umpikujaan 

Silloin me kuitenkin kovin usein jumitumme hätäisiin selviytymisyrityksiin​ tai etsimään syyllisiä – siitäkin huolimatta, että tilanne ei tällä tavalla korjaannu.

Tarvitaan rauhallista tarkastelun paikkaa.

Ymmärrys johtaa muutokseen​​​​​​​​​​​

Jos todella haluat oman elämäsi ekspertiksi, niin ensimmäinen askel on, että opit ymmärtämään omaa itseäsi.

Sokeasti kokeilemalla tai viimeisintä trendimenetelmää noudattamalla voit hyvin päästä askeleen eteenpäin. Pulma on vain siinä, että kun et ymmärrä mitä tapahtuu, et välttämättä pysty seuraavalla kerralla hyödyntämään samoja oppeja.

Että oppisit kokemastasi, sinun tarvitsee säännöllisin väliajoin nousta tarkastelemaan lintuperspektiivistä, mitä elämässäsi oikein tapahtuu.

Niin pystyt väistämään kaikkien kyllästyttävimpiä sudenkuoppia ja ohjaamaan tiesi tyylikkäästi niiden ohi – kunhan vain saat haltuusi muutkin siihen tarvittavat elämisen taidot.

Tunnesäätely on ehkä taidoista tärkein, sillä siihen nojautuvat muun muassa kaikki sosiaaliset taidot itsen ja toisen ymmärtämisestä puoliensa pitämiseen.

Onneksi nämäkin taidot ovat harjoiteltavissa ja opittavissa, usein myös omin avuin.

Lisäksi meillä kaikilla on hellittämättömän sitkeä resurssi käytössämme: oma keho ja mieli.

Kehosi ja mielesi ovat aina puolellasi

Niin uskomattomalta kuin se voikin tuntua kaikkien ahdistusten, kipujen ja vaivojen keskellä, niin kehosi kuin mielesi on hellittämättömästi sinun puolellasi.

Millä tavalla tämä tapahtuu, ja miten voit auttaa niitä toimimaan puolestasi vielä paremmin ja mutkattomammin – sen hahmottamiseen kuitenkin tarvitaan hyvät välineet.

Opettele kartoittamaan elämääsi

Yksi parhaista tuntemistamme välineistä ovat kartat, joita olemme kehittäneet työkumppanini Katrin kanssa nyt jo lähemmäs 10 vuotta.

Kartat lähtevät liikkeelle sinun omasta henkilökohtaisesta, yksilöllisestä kokemuksestasi​​. 

Niinpä niiden avulla saat selkeämmän kuvan myös siitä, mitä uupumisesi, ahdistumisesi tai masentumisesi takana piilee.

Saat konkreettisen kuvan siitä, missä kipupisteesi piilevät ja mihin niiden juuret ulottuvat.

Näet, mitkä selviytymiskeinosi johtavat sinua hetken helpotuksiin tai kerta kaikkiaan vain harhaan (vaikkei heti luulisi).

​​Samalla kartat neuvovat eteenpäin: kun näet mitä kartalta puuttuu, se on vahva vihje siitä mitä sinun olisi hyvä lisätä elämääsi. ​​

​Karttoja voit opetella rakentamaan ja käyttämään elämäsi ohjaamisessa joko itseksesi tai yhdessä vaikkapa terapeuttisi kanssa.​​

Viimeisten 15 vuoden aikana me Katrin kanssa olemme jatkuvasti kehitelleet eteenpäin sitä, mitä aikanaan terapiakoulutuksissa opimme.

Miten toisen (terapiassa) ja itsen (itsehoidossa) kanssa työskentelemisestä voisi tehdä juuri niin tavallista ja yksinkerta​ista, kuin oppi-isämme Tony Ryle aikanaan toivoi?

​Ensin kirjoitimme ammattilaisille suunnatun kirjan, jossa rakensimme mahdollisimman konkreettista karvalakkimallia terapeuttisesta työskentelystä.

Ja nyt sitten tulee viimein tämä itsehoitokirja, josta olen haaveillut jo ainakin kymmenen vuotta.

Ilmainen webinaari!

Jos haluat kuulla lisää siitä, miten me olemme oppineet ajattelemaan pintaa syvemmälle menevästä työskentelystä ja ymmärryksen tuottamasta muutoksesta, tule mukaan ilmaiseen webinaariin alkavan viikon torstaina 7.10.2021 kello 18!

Ilmoittautumaan pääset tästä linkistä:

https://bit.ly/mielenhyvinvointi_webinaari

Ilmoittautua kannattaa, vaikket pääsisikään paikalle torstaina sillä webinaarista on tulossa tallenne.

Tulossa on myös ilmainen Karttakoulu, jossa näytämme lähes kädestä pitäen, miten karttoja rakennetaan. Siitä kuulet webinaarissa ja ensi sunnuntain viikkokirjeessä. ​​

Tältä se tulokas näyttää


Tilaa voimaannuttava viikkokirje!

Kolme hyvää syytä…

  1. Joka sunnuntai sähköpostiisi saapuu voimaannuttavia eväitä seuraavaan viikkoon.
  2. Saat ensimmäisten joukossa tiedon uusista kirjoituksista ja kursseista.
  3. Liittymislahjaksi saat 12-sivuisen Pikaoppaan uupumukseen (pdf), jonka avulla voit tunnistaa uupumuksen oireet ja opit 6 askelta uupumuksesta toipumiseen.

MUISTATHAN VAHVISTAA LIITTYMISESI LISTALLE NAPSAUTTAMALLA SÄHKÖPOSTIISI TULEVAA LINKKIÄ!

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia