Oletko uuvuksissa – tai niillä rajoilla?

Tutkimukset sanovat, että uupumisen takana on säännönmukaisesti pitkäkestoinen stressi.

Niinpä kaikki mikä auttaa sinua pitämään kuormituksesi kurissa ja lepäämään sekä virkistymään säännöllisesti, torjuu uupumusta.

Usein tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Hyvät aikeet valuvat hiekkaan kerta toisensa jälkeen.

Mitä silloin pitäisi tehdä?

Kuvat: Marina Gargi.

Käytännönläheistä apua

Tämä on varmaankin tuttua sinulle:

  • Tiedät mitä sinun pitäisi tehdä, mutta et tee – niinpä olet yhä väsyneempi
  • Ihmettelet itsekin, miksi tämä on niin vaikeaa!
  • Väsymys tulee puskan takaa – kuvittelit että jaksat, muttet jaksanutkaan
  • Käyt kauppaa itsesi ja jaksamisesi kanssa – kun vielä tämän jaksan ja tuon, niin sitten helpottaa – vai helpottaako?
  • Muserrut eri tahoilta tulevien vaatimusten alle
  • Muserrut oman vaativuutesi, syyllisyydentuntojen, velvollisuudentuntosi alle
  • Annat pelon hallita – vaikka mikään ei muutu ja voimasi vähenevät, niin palkka ainakin juoksee
  • Olisit valmis muuttamaan elämääsi ja arkeasi, muttet tiedä mistä aloittaisit
  • Olet saanut diagnoosin ahdistuneisuushäiriöstä tai masennuksesta, mutta tiedät että taustalla on ylikuormitus, joka pahentaa oireita
  • Kärsit erilaisista fyysisistä oireista tai univaikeuksista, joiden takaa ei löydy muuta elimellistä syytä kuin ”stressi”

Jos näin on, jatka lukemista!

Toipuminen on samalla kestävän elämäntavan rakentamista

Kun uupuminen tai muu vastoinkäyminen kohtaa, kenenkään ei pitäisi jäädä yksin. Uupumiskriisin alkuvaiheessa esimerkiksi työterveyshuollon apu voi olla korvaamattoman tärkeää.

Toipuminen ja kestävän elämäntavan luominen on kuitenkin pitkä prosessi, jonka kuluessa monenlaiset lähestymistavat voivat olla hyödyksi.

Joogasta metsäkävelyihin, työpaikalla tapahtuvista keskusteluista ravitsemuksen korjaamiseen, hiljaisuudesssa olemisesta kokonaan uusien työtehtävien opetteluun.

Tärkeintä on osata sovittaa erilaisten keinojen kokeileminen siihen toipumisen vaiheeseen, jossa kulloinkin on.

Tämä sekä ehkäisee takapakkeja että auttaa pääsemään niistä yli.

Ammattilaisen tehtävänä on toimia avustajana toipumisen eri vaiheissa. Kannustaa, tukea ja auttaa huomaamaan, mikä milläkin hetkellä on hyväksi.

Kaikki taitoja, joista voi ajan mittaan tulla omaa pääomaasi. Voi tulla päivä, jolloin oletkin itse paras kannustajasi, ohjaajasi ja opettajasi.

Sen eteen kannattaa tehdä töitä, niillä voimilla jotka kulloinkin ovat käytettävissäsi.

Uupumisesta toipuminen tapahtuu kuuden askeleen kautta

  1. Huomaa, tunnista ja tunnusta tilanteesi
  2. Ota etäisyyttä työhön – tarvittaessa hankkiudu sairauslomalle
  3. Anna kehosi ja mielesi elpyä ja rauhoittua
  4. Käy arvokeskustelua itsesi kanssa – mieti mikä on todella tärkeää
  5. Selvitä muutoksen mahdollisuudet
  6. Tee konkreettisia muutoksia – aloita pienistä kokeiluista ja etene niin pitkälle kuin on tarpeen

Bernier, 1999; Uusitalo-Arola 2019

Ammattiapua moneen lähtöön

Kun olo on huono ja ongelmat isoja, pitkä kuntoutusterapia voi äkkiseltään vaikuttaa ainoalta mahdollisuudelta.

Joskus se onkin paras vaihtoehto, mutta usein toipuminen edistyy myös lyhytkestoisemman tai jaksottaisen ammattiavun ja vertaistuen kannattelemana.

Terapiassakin suuri osa työskentelystä tapahtuu tapaamisten ulkopuolella, oivallettua käytäntöön vieden ja kokeillen.

Kognitiivis-analyyttinen terapia, joka on oma psykoterapeuttinen kotipesäni, perustuu havaintoon, että ratkaisevat oivallukset syntyvät usein jo toipumisen aikaisessa vaiheessa.

Siitäkin huolimatta, että itse toipumisen prosessi kaikkineen voi olla pitkä.

Toipuminen vaatii muutosta monella tasolla

  • Omissa suhtautumistavoissa ja ajatusmalleissa – vaaditko itseltäsi mahdottomia?
  • Kehon ja mielen säätelyssä – miten pitkään olet elänyt ylivirittyneessä tilassa?
  • Työn ja ehkä muunkin elämän puitteissa – oletko ajautunut kohtuuttomien taakkojen kantajaksi?
  • Arjen rakenteissa – milloin sinulla on palautumiselle välttämätöntä luppoaikaa päivittäin, viikoittain, kuukausittain?
  • Rutiininomaisissa toimintatavoissa – ehditkö harkita ennen kuin sanot kyllä?
  • Tavoissa kohdata kipeitä tunteita – suorittaminen turruttaa tehokkaasti

Uuvuksissa -verkkovalmennus

Kun tilanne saadaan jäsennettyä ja toipumisen esteitä madallettua, konkreettinen muutoskin käynnistyy kevyemmin.

Tärkeintä on päästä oikeisiin, eteenpäin pääsyä haittaaviin asioihin kiinni.

Tämä voi tapahtua yhtä hyvin pitkän tai lyhyempikestoisen psykoterapian, valmennuksen tai riittävää tukea sisältävän verkkovalmennuksen kannattelemana.

Yksin ja omillaan toipuminen voi tuntua turhan raskaalta

Niinpä olen rakentanut avuksesi Uuvuksissa -verkkovalmennuksen, jonka myötä teen toipumisen ja voimaantumisen prosessista niin selkeän ja ymmärrettävän kuin mahdollista.

Valmennus käynnistyy jälleen syksyllä 2020. Liity postituslistalle, niin kuulet myös valmennusta koskevat uutiset ensimmäisten joukossa!

Uupumusta koskevan tiedon lisäksi valmennus rakentuu psykoterapiatutkimuksessa kertyneelle ymmärrykselle siitä, miten toipuminen ja muutos tavallisimmin etenee.

Tämän avulla vältät myös tavallisimmat toipumiseen liittyvät (todella lannistavat) sudenkuopat.

Toipumisen ja voimaantumisen on todettu useimmiten tapahtuvan aivan tietyssä järjestyksessä

Ensinnä helpottuvat yleensä oireet

Ahdistuneisuus, masennus, univaikeudet, kivut, vatsavaivat….

Kun nämä väistyvät, toivot ehkä, että uupuminen nyt on voitettu, ja elämä voi palata entisiin uomiinsa.

Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, niin ikävää kuin se onkin.

Todennäköisempää on, että jos palaat entiseen elämääsi samoin tutuin ajatus- ja toimintamallein, uupumus pyrkii uusiutumaan.

Se ei ole yllättävää – samanlaisena jatkuva toiminta tuottaa harmittavan samanlaisia tuloksia.

Että toipuminen olisi kestävämmällä pohjalla, onkin ensinnä pohdittava millaiset käytännön tason muutokset ovat tarpeen – niin omassa toiminnassasi kuin ehkä ympäristön olosuhteissakin.

Me emme kuitenkaan elä tyhjiössä.

Kun muutat tapaasi toimia, se vaikuttaa auttamatta muihin

Sen paremmin työyhteisösi kuin läheisesi eivät välttämättä osaa odottaa niitä muutoksia, joita sinussa toipumisen myötä tapahtuu.

Seuraa vähintäänkin hämmennystä, ja tämä haastaa sinut uudelleen syvemmällä tunnetasolla.

Viimeinen muutostehtävä onkin omien, itseäsi koskevien uskomusten ja käsitysten tunnistamisessa, kohtaamisessa ja haastamisessa.

Kun nämä kaikki neljä osa-aluetta on vaiheittain käyty läpi, on toipuminen jo paljon vankemmalla pohjalla.

Siksi valmennuksessa edetään samassa järjestyksessä.

Uuvuksissa -valmennus auttaa arvioimaan omaa elämää pohjia myöten.

Valmennuksessa harjoitellaan toipumisen ydinasioita

  • Tehdään mieltä ja kehoa rauhoittavia harjoitteita
  • Selvitellään miten muutoksia on paras käynnistää – ja mitkä asiat ylipäätään kaipaavat muutosta
  • Opetellaan niin rajojen pitämistä kuin omien tarpeiden viestimistä ja puolustamista ihmissuhteissa
  • Opetellaan huomaamaan, miten oman mielen pinnanalaiset liikkeet voivat vetää takaisin stressiin ja uupumiseen – ja etsitään vaihtoehtoisia tapoja kokea ja ajatella

Monet tehtävistä ja harjoitteista ovat tuttuja Uuvuksissa-kirjasta. Ne kuitenkin avautuvat aivan eri tavalla, kun seuraamme niiden muodostamaa polkua yhdessä, askelittain.

Valmennukseen voit toki osallistua, vaikket olisi tutustunut kirjaan laisinkaan.

Tähtäimessä on rauhallinen ja energinen olo

Mistäkö tiedät, että olo alkaa olla kohdallaan?

Hyvää oloa voi kuvata esimerkiksi näin

  • Olet tyytyväinen elämääsi ja työhösi: vaikka kaikki ei olisikaan hyvin, enimmäkseen on silti hyvä olla
  • Jaksat tehdä muutakin kuin sen mikä on pakko
  • Olet myönteinen, suhtaudut asioihin avoimesti ja kiinnostuneesti
  • Pystyt sietämään kohtuullisessa määrin epävarmuutta ja vastoinkäymisiä
  • Hyväksyt itsesi puutteinesi ja vahvuuksinesi

Jos olet ollut jo pidempään ylikuormittunut ja väsynyt, ei tilanne välttämättä ehdi kokonaan korjaantua kurssin aikana.

Voit kuitenkin saada asiat hyvään liikkeeseen, ja parhaat hedelmät pääset ehkä poimimaan vasta kurssin jo päätyttyä.

Varaa itsellesi oikeasti aikaa ja tee kurssin asioita oikeasti. Älä vain ajattele tai aio. Vaikka teot olisivat hyvin pieniäkin, ne ovat paljon voimallisempia kuin suurinkaan aikomus. Valmennus antaa muutokseen erinomaisen tuen.

Usein uupumisen takana on elämänmittainen tarina, jonka näkyväksi saaminen avaa mahdollisuuden toimia toisin.

Suosittelen lämpimästi ♥️

Avoimin mielin mukaan. Ei odota että kaikki korjaantuu välttämättä kurssin aikana, mutta tämä on hyvä startti jatkaa eteenpäin.

Paras panostus omaan itseen mitä voit itsellesi antaa.

Kurssilaisten terveisiä

Valmennus käynnistyy jälleen syksyllä 2020. Liity postituslistalle, niin kuulet myös valmennusta koskevat uutiset ensimmäisten joukossa!

Toivon, että et ole päästänyt uupumustasi näin pitkälle, kuin se on minulla edennyt. Jos koet, että olet vaarassa uupua, osallistu kurssille heti!!

Tämä kurssi todella antaa eväitä huomata oman elämän sudenkuopat, kuormittavat asiat, miten päästä niiden kanssa tasapainoon ja löytää eheys oman elämän arvojen ja arkipäivän toiminnan kanssa.

Jos olet yhtä uupunut kuin minä, kurssi tekee silti hyvää, mutta keho ja mieli vaatii hurjasti aikaa toipuakseen sairaudesta.

Kurssilaisen terveiset

Vastaanotto

Pienimuotoisella vastaanotollani minulla on mahdollisuus vain rajattukestoisiin, konsultaatioluontoisiin tai valmentaviin asiakassuhteisiin.

Lyhyen ja rajatun ei kuitenkaan tarvitse olla pinnallista: usein asian oivaltaminen uudella tavalla sysää liikkeelle muutoksen.

Vastaanottoni sijaitsee kahdessa paikassa

Shortum Espoon Tapiolassa – tulo-ohjeet Shortumiin löydät tästä.

Diagnos Terveyspalvelut Klaukkalassa, http://diagnos.fi

Molempiin ajanvaraus suoraan minun kauttani: [email protected] tai puhelimitse 040 7791829.

Myös nettitapaamiset onnistuvat.

Kolme hyvää syytä tilata viikkokirje!

  1. Joka sunnuntai sähköpostiisi saapuu voimaannuttavia eväitä seuraavaan viikkoon.
  2. Saat ensimmäisten joukossa tiedon uusista kirjoituksista ja kursseista.
  3. Liittymislahjaksi saat Pikaoppaan uupumukseen (pdf), jonka avulla voit tunnistaa uupumuksen oireet ja opit 6 askelta uupumuksesta toipumiseen.

MUISTATHAN VAHVISTAA LIITTYMISESI LISTALLE NAPSAUTTAMALLA SÄHKÖPOSTIISI TULEVAA LINKKIÄ!

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia