7 asiaa, jotka sinun kannattaa varmistaa, jos olet uuvuksissa ja haluat elämääsi muutosta

Miten tässä taas kävi näin?

Jälleen kerran ylitit voimasi ja sait hirveän migreenin?

Ja miten ihmeessä suunnittelemasi väljyys taas kerran katosi kalenterista, ja sinä juokset yhtä lujaa kuin ennenkin?

Neuvoja ja muutoksenhallinnan apukeinoja löytyy kalenterinhallinnasta konmariin, mutta mitä jos niitä ei saa toimimaan?

Ihmelääkkeitä elämänmuutoksiin ei ole olemassakaan

Tässä artikkelissa paneudutaan niihin asioihin, jotka tutkitusti piilevät onnistuneiden elämänmuutosten takana.

Monet työkalut, joilla helpotetaan esimerkiksi uusien tapojen muodostamista, ovat aidosti hyviä ja toimivia. Ajanhallintaan on kehitetty mitä nerokkaimpia systeemeitä.

Itsessään työkalut eivät kuitenkaan tee mitään. Sinun, minun, meidän tarvitsee käyttää niitä. Yleensä systemaattisesti ja pidemmän aikaa.

Tämä vaatii aikaa, voimia ja sitoutumista.

Toisin sanoen muutoksen edellytyksien täytyy olla kunnossa. Toisin toimiminen (ei vain kerran vaan toisen, kolmannen ja sadannenkin kerran) on ihmiselle niin iso ponnistus, että siihen pitää varustautua hyvin.

Petaa onnistumisia itsellesi

Haluat lopettaa suorittamisen ja raatamisen, ja alkaa elää oikeasti elämisen arvoiselta tulevaa elämää.

Olet haaveillut ja visualisoinut. Tiedät tasan tarkkaan, millaisia haluaisit päiviesi olevan.

Motivaatiosi on taatusti kunnossa. Mutta kuinka pitkälle sillä pääsee?

Alkuun, sanovat tutkijat. On tärkeää, että tiedät mihin olet suuntaamassa, mutta sen lisäksi sinulla pitää olla sekä tilaisuus tehdä kaipaamiasi muutoksia että tarpeelliset taidot ja voimavarat niiden toteuttamiseen.

Ei kuitenkaan kannata lannistua, vaikka tilaisuudet minkään muuttamiseen elämässäsi näyttäisivät olevan yhtä vähissä kuin voimasikin.

Voit edetä hiljalleen kohti isompia muutoksia, jotka aikanaan saattavat toteutua äkillisesti kuin kevättulva.

Ja vaikka juuri nyt et pystyisi irtautumaan edes omista stressaavista ajatus- ja toimintamalleistasi, voit koko ajan luoda pohjaa uudelle.

Kun ennusmerkit voidaan erottaa, pian itse muutoskin astuu näyttämölle

Fred J. Hanna

Psykoterapioitten piirissä on tunnistettu seitsemän ennusmerkkiä, joiden kaikkien tarvitsee olla läsnä, jotta merkittävä elämänmuutos voi käynnistyä.

Jos yksikin puuttuu kokonaan, voi koko prosessi tyssätä siihen. Kun tilanne tämän ennusmerkin osalta on korjaantunut, eteenpäinmeno onnistuu taas.

Muutoksen seitsemän ennusmerkkiä ovat niihin 30 vuoden ajan perehtyneen Fred J. Hannan mukaan tässä:

1. Tunnet, että muutoksen on pakko tapahtua nyt

Olet loputtoman kyllästynyt elämääsi. Ajatuskin että arkesi olisi samanlaista vielä vuoden kuluttua, saa sinut voimaan pahoin.

Tai olet alkanut oireilla niin voimakkaasti, että pelkäät kohta menettäväsi tilanteen hallinnan kokonaan.

Unesi on katkonaista, sinulla on outoja fyysisiä tuntemuksia, et enää kestä ihmisiä, juokset ja juokset mutta tuntuu ettet saa mitään aikaan.

Olet alkanut epäillä itseäsi ja pelkäät, että pian et enää keksi miten psyykkaisit itseäsi. Ilo ja toiveikkuus uhkaa hävitä kokonaan.

Tässä tilanteessa ymmärrät, että jatkaminen entiseen tapaan olisi niin suuri riski, että et voi sitä ottaa. Niinpä jotain on pakko tapahtua.

Tunnistatko, mistä muutosmotivaatiosi on lähtöisin?

  • Toisten ihmisten tai tilanteen vaatimuksista?
  • Huonojen seuraamuksien pelosta?
  • Hyväksynnän ja kiitoksen toivosta?
  • Halusta välttää syyllisyyttä, häpeää tai ahdistusta?
  • Tarpeesta säilyttää kasvosi, omissa tai muiden silmissä?
  • Halusta saavuttaa itsellesi tärkeitä tavoitteita?
  • Halusta toimia omien arvojesi mukaisesti?
  • Halusta tehdä itsellesi luontaisia asioita – elämänmuutos syntyy sivutuotteena?

Näiden Ryan & Decin (2000) itsemääräämisteoriassaan kuvaamien motivaation lajien yhteyttä onnistumisiin ja hyvinvointiin on tutkittu laajasti.

Tulokset? Kolme viimeksi mainittua motivaation lajia johtaa pitkäjänteisempään toimintaan ja parempiin tuloksiin kuin viisi ensimmäistä.

Ihminen toimii parhaiten omasta tahdostaan. Sen paremmin keppi kuin porkkanakaan ei auta, jos ei muutoksen suunta näytä itsestä aidosti mielekkäältä tai tavoittelemisen arvoiselta.

2. Olet valmis sietämään muutoksen tuottamaa ahdistusta, epävarmuutta ja vaikeita tunteita

Vaikka kuinka tietäisit, ettei nykyinen uuvuttava elämäntapasi voi jatkua, toisin toimiminen ei välttämättä tunnu hyvältä sekään.

Muistatko, missä elämänvaiheessa tai -tilanteessa opit lisäämään tahtia, ohittamaan kehosi tuntemukset, olemaan piittaamatta väsymyksestäsi, ajattelemaan, että kun vielä tämän ja tämän teen niin sitten helpottaa…?

Jos muistat, luultavasti myös huomaat, että sinulla oli hyvät syyt opetella suorittamaan.

Saavutit ehkä jotain silloin tärkeältä tuntunutta, hyväksyntää tai kiitosta. Sait tarvitsemasi opiskelupaikan.

Tai vältit jotain hankalaa ja epämiellyttävää. Arvostelua, ehkä jopa irtisanomisen uhan.

Jos nyt alatkin kuunnella itseäsi, hidastaa tahtia ja sanoa ei, saavutat uusia asioita. Kehosi alkaa rauhoittua, mielialasi lähtee varovaiseen nousuun ja unesi laatu kohentuu.

Samalla kuitenkin joudut vieraalle maaperälle. Suorittaminen on pitänyt sinut omalla tavallaan turvallisella alueella.

Tiedät miten asiat toimivat: kun kyseenalaistamatta teet sen mitä itse vaadit itseltäsi tai mitä muut sinulta odottavat, kaikki ovat tyytyväisiä, myös sinä – tavallaan.

Kun toimit toisin, asetat itsesi alttiiksi toisten pettymykselle ja tyytymättömyydelle, mutta myös omille tunteillesi ja ajatuksillesi.

Kuka olet, kun et suorita?

Tätä uuden tilanteen synnyttämää ahdistusta ja epävarmuutta joudut väistämättä sietämään, jos todella lähdet tekemään muutoksia ja toimimaan toisin.

Se ei ole miellyttävää. Niinpä ennen mihinkään muutoksiin ryhtymistä sinun on varustauduttava hyvillä, rakentavilla keinoilla ahdistuksen hallintaan.

Sellaisilla, jotka eivät vain vie sinua ojasta allikkoon.

Ensiapua ahdistukseen

  • Jätä järkeily ja asioitten analysoiminen, kumpikin auttaa yleensä huonosti ahdistukseen
  • Istuudu, laske pää polviin ja hengitä nenän kautta sisään, suun kautta ulos
  • Hanki ranteeseesi kuminauha, jota voit napsutella – tämä siirtää huomion pois olostasi, eikä aiheuta vahinkoa
  • Mene paikkaan, jossa voit katsoa kauas
  • Kävele puoli tuntia
  • Kirjoita huolistasi 20 minuuttia ja laita sitten kirjoituksesi sivuun
  • Katsele ajatuksiasi: kuin pilvet ne purjehtivat näkyviin ja sitten pois
  • Puhu asioistasi ja ajatuksistasi muille
  • Pidä päivärytmisi säännöllisenä ja nuku tarpeeksi, jos suinkin voit

3. Tunnistat, mikä on ratkaisevin muutoksen jarru nykyisessä tilanteessasi

Osaat haarukoida esiin sen asian, jota sinun kaikkein kipeimmin tarvitsee muuttaa. Oli se sitten ulkoisissa olosuhteissa tai omissa ajattelutavoissasi.

Se mihin sinun tarvitsee tarttua, ei ole sattumanvaraista. Päin vastoin se on lähes aina kytköksissä elämäsi isoihin ydinasioihin ja avainkokemuksiin.

Siihen mitä eniten elämässäsi eniten toivot tai pelkäät. Niihin tapahtumiin, joista et ole päässyt yli ja eteenpäin vielä kymmenien vuosienkaan jälkeen.

Haaveisiin, pettymyksiin ja murheisiin.

Kun siis jonkin yksinkertaisen käytännön muutoksen tekeminen osoittautuu käsittämättömän vaikeaksi, usein ilmenee että jarruna on jokin käsittelemätön, vaikea tunne.

Pelko, häpeä, syyllisyys, surematon suru… et välttämättä edes onnistu tunnistamaan tunnetta, mutta sen lähestyminenkin riittää herättämään ahdistuksen.

Ahdistus taas on niin inhottavaa, että voit olla valmis tekemään mitä ihmeellisimpiä temppuja, ettei sinun tarvitsisi kokea sitä.

Toisin sanoen sinun tekee mieli kääntyä takaisin jo ennenkuin edes näet, minkä tunteen kanssa olet tekemisissä.

Usein ihmiset luulevat pelkäävänsä tunteitaan, kun pelko oikeastaan kohdistuu tunteen edellään nostattamaan ahdistukseen.

Leena Jaakkola, psykiatri ja psykoanalyytikko

Loppujen lopuksi on turhaa pelätä sen paremmin ahdistusta kuin tunteitakaan – kummatkaan eivät ole vaarallisia.

Tarvitaan vain sopivaa tukea ja hyviä keinoja hankalien hetkien kohtaamiseen, sietämiseen ja käsittelyyn.

4. Olet valmis haastamaan itseäsi

Vankka tahto ja omien tunteiden ja ajatusten tiedostaminen on tärkeää. Pitää tietää mitä haluaa muuttaa ja miksi.

Samoin on tärkeää ymmärtää, millaisten pelkojen kanssa on vastakkain.

Tiedät, että tulet saavuttamaan jotain hyvää, mutta samalla joudut päästämään irti sellaisestakin, jonka mieluummin pitäisit.

Tiedät, että tulet olemaan virkeämpi, valoisampi ja kaikin puolin energisempi, kun lopetat sokean raatamisen.

Samalla joudut laskemaan kodin siisteystasoa, sietämään useampia päivän päättyessä kesken jääviä asioita ja irrottautumaan ehkä joistain tehtävistä tai harrastuksista kokonaan.

Kun alat oikeasti haastaa itseäsi, se on kuin astuisit kylmään veteen. Epävarmuuden maailmaan.

Et voi varmuudella tietää, miten asiat asettuvat, kun sinä alat sanoa ei. Et voi tietää, miten muut reagoivat.

Et välttämättä tiedä edes sitä, miten itse reagoit.

On ihanaa suunnitella, kuvitella ja visualisoida. Suunnitellessaan voi kuitenkin vielä ajatella yhtä ja tehdä toista.

Haastaminen taas tarkoittaa aktiivista tarttumista siihen mitä omassa elämässä, työssä, vapaa-aikana ja ihmissuhteissa tapahtuu.

Se tarkoittaa myös, että oikeasti ja vakavissaan ymmärrät, millä tavoin olet itsekin myötävaikuttamassa siihen, että tilanteesi on sellainen kuin se on näihin päiviin asti ollut.

Tämä tieto on äärimmäisen vapauttava, sillä se avaa sinulle uusia mahdollisuuksia vaikuttaa omaan elämääsi.

Samalla kuitenkin joudut ottamaan uudella tavalla vastuuta ja luopumaan muiden ihmisten tai olosuhteiden syyttelemisestä.

Tämä on aluksi suoraan sanottuna inhottavaa.

Kuitenkin kun alkuun pääsee, uusi hallinnan tunne omaan elämään on kerrassaan riemastuttavaa!

5. Teet, tai olet jo alkanut tehdä, konkreettisia muutoksia tällä kaikkein tärkeimmällä alueella.

Muutos toteutuu konkreettisen, usein arkisen toiminnan kautta.

Nyt on siis päästävä tavoitteista käytäntöön. Käsitteistä konkretiaan.

Missä ja millä tavoin suorittaminen näkyy tämänhetkisessä elämässäsi?

Missä tilanteissa toimisit eri tavalla kuin nyt, jos lakkaisit suorittamasta elämääsi ja työtäsi? Millä tavalla toimisit?

Entä oletko jo kokeillut? Millaisia kokemuksia sait kokeiluistasi? Mitä ajattelit tehdä seuraavaksi?

Kasvun kierteessä toiminta, palaute ja pohdinta johtavat oppimiseen ja yhä fiksumpiin toteutuksiin.

Kun riittävän pitkään harjoittelet, muodostat lopulta uusia tapoja. Sitä mukaa kuin tapoja muodostuu, myös tuntumasi siihen, mikä on normaalia ja hyväksyttävää, muuttuu.

Näin tavat syntyvät

Tapojen muodostuminen on lopulta yllättävän yksinkertaista. Kun asian tekeminen tuntuu palkitsevalta ja tekoa toistaa riittävän usein, siitä muodostuu tapa.

Mikä sitten on niin palkitsevaa, että se riittää syyksi tapojen muodostumiselle?

Lyhyellä tähtäimellä ihmisen on valitettavan helppo synnyttää sellaisiakin tapoja, jotka aiheuttavat vain harmia.

Aivojen palkkiojärjestelmä herää melko valikoimattomista virikkeistä – sille kelpaa yhtä hyvin sähköpostin merkkiääni kuin metsäkävelyllä kuultu linnunlaulu. Kunhan jotain vain tapahtuu!

Lyhyellä aikavälillä tapoja muodostuu herkimmin siitä, mikä on helppoa.

Pidemmällä tähtäimellä useimmat kuitenkin heräävät käytännön toiminnan ja omien arvojen ja tavoitteiden väliseen ristiriitaan.

Silloin otetaan aivojen etuotsalohkot käyttöön ja mietitään, millaiset tavat tuottavat sellaista elämää, johon itsellä on suunta mietittynä.

Kuusi viikkoa on aika, jonka jälkeen uudet tahdonalaisesti muodostetut tavat ovat jo juurtuneet suhteellisen hyvin.

Ennen ehkä tapanasi oli jatkaa töitä kunnes ne olivat ”valmiit”, tietäen että valmista ei tule.

Kun olet muutaman viikonkin ajan uhmannut riittämättömyyden tunteitasi ja arvostelun ja hylkäämisen pelkoasi ja tosiaankin lopettanut työt tuntien tullessa täyteen, päivien pidentäminen alkaa näyttää sinusta jo suorastaan oudolta.

Lopulta saatat kehittää lähestulkoon allergian raadannalta maistuvaa työntekoa kohtaan.

6. Uskot, että pulmasi on ratkaistavissa ja että elämäsi oikeasti voi muuttua paljon paremmaksi

Tämä kaikki edellyttää toiveikasta mieltä, ja sen löytäminen voi olla tiukassa.

Luultavasti yleisin elämänmuutosten piirre on niiden haavoittuvuus. Eri arvioiden mukaan uudenvuodenlupauksen tyyppisten muutoshankkeiden onnistumisen todennäköisyys on jossain 1-6 prosentin välillä.

Ja juuri siksi onnistumisen edellytysten varmistaminen on niin tärkeää.

Kaikki lähtee siitä, että todella selvität itsellesi, millaista elämää haluat elää tästä eteenpäin. Juuri niin, ei vain kaukaisessa tulevaisuudessa vaan tästä hetkestä lähtien.

Vaikka monien toivomiesi asioiden toteuttaminen veisi vuosia – ja osa ei ehkä onnistu koskaan, jonkin pienen osan suunnitelmastasi voit laittaa täytäntöön heti.

Yleensä ei ole viisasta laittaa koko elämäänsä yhdellä rysäyksellä uusiksi. Sen lisäksi että äkkimuutoksiin liittyy aina elementtejä joiden ennakoiminen on vaikeaa, voi yksinkertaisesti käydä niin, ettei sielusi pysy mukana.

Silloin uuteen asettuminen voi osoittautua yllättävän hankalaksi ja tuottaa turhia pettymyksiä.

Kun sen sijaan toteutat ja vakiinnutat pieniä, lähes minimaalisia muutoksia yksi kerrallaan, saat runsain määrin onnistumisen elämyksiä.

Hassua kyllä, onnistumisten suhteen ei tekojen tai tapahtumien koolla ole väliä. Määrällä on.

Hanki joka päivä itsellesi monta onnistumista ja kirjaa niistä iltaisin viisi kappaletta vihkoosi

Virpi Tervonen, FT, coach

Kun kirjaat onnistumisiasi säännöllisesti, mielialasi ja toiveikkuutesi kasvaa kuin huomaamatta.

Voit kasvattaa toiveikkuuttasi ja sitkeyttäsi myös nostamalla yhä uudelleen silmiesi eteen kuvan elämästä, jota tahdot elää.

Joiltain osin jo nyt, joiltain osin tulevaisuudessa, askel askeleelta edeten.

Toiveittesi elämän visualisoimisessa sinua auttaa esimerkiksi aarrekartan tekeminen – tähän saat perusteelliset ohjeet liittyessäsi sähköpostilistalleni.

7. Sinulla on ympärilläsi ihmisiä, jotka tukevat sinua niissä muutoksissa joihin pyrit.

Elämänmuutokseen pyrkivän ihmisen lähellä eläminen vaatii usein sekä suurta sydäntä, pitkää pinnaa että kykyä nähdä asiat päivän tuntemuksia laajemmassa perspektiivissä.

Todellisuudessa jokaisella kuitenkin on omat murheensa ja paineensa, eikä voimavaroja raatamisesta irti pyristelevän läheisen tukemiseen aina ole.

Sen lisäksi sinun selkiytyvät rajasi voivat ainakin tilapäisesti laittaa läheisesi ahtaammalle. Kun sinä et enää automaattisesti siivoa keittiötä ja ripusta pyykkejä iltamyöhäisellä, niin kuka sen sitten tekee?

Kun yksi lopettaa suorittamisen ja lakkaa asettamasta itselleen voimat ylittäviä vaatimuksia, syntyy muillekin perheessä tai tiimissä painetta tarkistaa toimintamallejaan ja roolejaan.

On aivan inhimillistä, ettei tämä aina ole tervetullutta.

Siksi onkin usein viisasta hankkiutua sellaisten ihmisten seuraan, jotka pohtivat samoja suorittamisesta irtautumisen pulmia kuin sinäkin.

Ihmisten, jotka painivat samojen arjen haasteiden kanssa, kohtaavat samanlaisia vaikeuksia ja iloitsevat samankaltaisista voitoista.

Jotka siis kuuluvat samaan heimoon kanssasi.

Oletko kyllästynyt? Mahtavaa!

Tiivistetään vielä. Mitä muutoksen seitsemän ennusmerkkiä oikeastaan tarkoittaa?

Hyvät lähtökohdat muutokselle voi tiivistää kolmeen pääkohtaan

  • Sinun tarvitsee sisuuntua. Sisuuntumisesta saat sen räjähtävän alkupotkuvoiman, jonka vauhdilla pääset alkuun, jaksat kuvitella toisenlaisen elämän mahdolliseksi ja luoda suunnitelman sen toteuttamiseen.
  • Sinun tarvitsee olla suunnitelmallinen. Silloin pystyt ennakoimaan myös hankalampia vaiheita ja kehittämään keinot niiden ylittämiseen.
  • Lisäksi on vain hyväksi, jos olet sydänjuuriasi myöten kyllästynyt nykyiseen elämääsi. Kyllästyminen takaa sinulle sen etanadynamiitin, jonka avulla pysyt suunnassa vielä silloinkin, kun sisu on haihtunut aikoja sitten ja olet tarkistanut suunnitelmiasi moneen kertaan.

Elämässä kaikki muuttuu koko ajan

Aivan samalla tavalla kuin voimasi ja intosi toisin toimimiseen vaihtelee, vaihtelee myös muutosten ennusmerkkien läsnäolo elämässäsi.

Yhtenä päivänä olet voimissasi ja jaksat vaivatta pysyä tarkkailuasemissa oman ylitunnollisuutesi suhteen.

Hahmotat asiat laajemmasta näkökulmasta. Näet ettei maailma kaadu, vaikka tyytyisitkin seiskan suorituksiin. Pystyt katsomaan asioita sormien välistä.

Toisena päivänä olet väsynyt ja stressaantunut aamusta asti, selkääsi särkee ja pelkkä selviytyminen vie kaikki voimasi. Ja tiedät jo itsekin, että selviytymismoodissa ei riitä voimia toisin toimimiseen.

Kasva kohti viisautta

Sisuuntumisen, suunnitelmallisuuden ja kyllästymisen voiman lisäksi tarvitset viisautta.

Viisaus näkyy siinä, että opit ajattelemaan ja toimimaan tilanteen mukaan. Silloin kun voimia on enemmän, voit myös satsata muutoksiin enemmän. Kun voimia ei ole, osaat olla kiitollinen siitä, että ylipäätään pärjäät.

Viisaus näkyy myös siinä, että pyrit säilyttämään suhteellisuudentajusi silloinkin, kun kaikki tuntuu menevän pieleen ja oma jaksamisesi ottaa takapakkia.

Yksinkertaisesti tiedät, että kellään ei aina suju ja huominen voi jo olla parempi.

On viisautta, että säilytät harkintakykysi. Tarkastelet tapahtumia pienen välimatkan päästä ja muistat, että hyvin harvoin mikään tilanne pakottaa ketään toimimaan jollain tietyllä tavalla.

Jos esimerkiksi usein ryhdyt liiankin herkästi auttamaan ja pelastamaan muita, niin asiaa harkittuasi voitkin kokeilla, miten käy, jos vain istut käsiesi päällä ja annat muiden löytää omat ratkaisunsa.

Tai jos tapanasi on yrittää ehkäistä seuraavan päivän työruuhkaa vastailemalla vielä iltamyöhään sähköposteihin, niin laitatkin vain kylmästi läppärin kiinni jo iltapäivällä kello 16. Ja katsot mitä tapahtuu.

Kun kasvat kohti viisautta, myös muutoksen ennusmerkit asettuvat paikoilleen lähes omalla painollaan

Opit ennakoimaan vaikeat hetket ja sietämään niitä.

Opit tekemään pieniä kokeiluja.

Opit arvioimaan mitä ylipäätään tarvitsee muuttaa ja mitä ei, ja huomaat kuinka muutoksia voi saada aikaan pienillä liikkeillä, ilman voimiavievää puskemista.

Ja opit etsimään ympärillesi ihmisiä, jotka aidosti tukevat tavoitteitasi ja haluavat sinulle pelkkää hyvää.

Liity postituslistalle!

  1. Joka sunnuntai sähköpostiisi saapuu voimaannuttavia eväitä seuraavaan viikkoon.
  2. Saat ensimmäisten joukossa tiedon uusista kirjoituksista ja kursseista.
  3. Liittymislahjaksi saat 12-sivuisen Pikaoppaan uupumukseen (pdf), jonka avulla voit tunnistaa uupumuksen oireet ja opit 6 askelta uupumuksesta toipumiseen.

MUISTATHAN VAHVISTAA LIITTYMISESI LISTALLE NAPSAUTTAMALLA SÄHKÖPOSTIISI TULEVAA LINKKIÄ!

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia