Loppuivatko voimat? 6 askelta kestävään elämäntyyliin

“Millä alalla ei ole stressaavaa? Olen ihan hajalla.”

“Mulla on liian stressaava työ. En tiedä miten relaisin…”

“Mitä vaihtoehtoja mulla on? Työstressi vie järjen.”

“Onko muita korkeasti koulutettuja jotka haluaisivat downgreidata itsensä?”

Vuonna 2011 suomalaisista miehistä 2% kärsi vakavasta ja 23% lievästä työuupumuksesta. Naisilla vastaavat luvut olivat 3% ja 24%. Noin 40% kokee työnsä henkisesti rasittavaksi.

Eurooppalaisessa vertailussa suomalaisten työtahti on muita maita kovempi. Toisaalta vaikutus- ja kouluttautumismahdollisuudet työssä ovat hyvät.

Kuinkahan monella meistä on käyttämättömiä voimavaroja ja keinoja oman tilanteen muuttamiseen? Mistä tietää, että niin pitäisi tehdä?

Entä mitä ovat ne käytännön askeleet, jotka auttavat pois uhkaavasta suosta?

Tästä tunnistat uhkaavan uupumisen merkit

Jokaisella on omat henkilökohtaiset varomerkkinsä, joista voi tunnustella omaa senhetkistä olotilaansa.

Silti viimeistään seuraavien elämän kapeutumisesta ja köyhtymisestä kertovien merkkien kohdalla jokaisen on syytä pysähtyä. Ne koskettavat muodossa tai toisessa kaikkia uupuneita tai uupumuksen partaalla olevia.

Pakonomaisuus hiipii työntekoon

Työn tuottama mielihyvä ja innostus hiipuu laimeaksi tyytyväisyydeksi, kun taas yksi rima on ylitetty, yksi tehtävä viivattu yli to do -listalta ja yksi viikko suoritettu loppuun.

Silti jatkat suorittamista siinä toivossa, että jossain vaiheessa kaikki olisi valmista. Tiedät tietysti, että sitä päivää ei tule. Et silti lakkaa yrittämästä ja toivomasta

Oravanpyörä ahdistaa

Niinpä alat kehitellä pakofantasioita pakonomaisuuden vastapainoksi. Veneenveistäjäksi saaristoon? Reppureissaajaksi Aasiaan? Eläkkeelle 45-vuotiaana?

Vai huomaatko puoliksi toivovasi, että jalka edes menisi poikki. Silloin ainakin työntekoon tulisi katkos. Ehkä.

On tärkeää ymmärtää, että pakofantasia on erilainen asia kuin unelma. Kun uppoudut fantasiaan, se maalaa sinulle hetkessä uuden, valoisan todellisuuden ja ottaa kaiken murheen, tuskan ja stressin pois.

Unelma taas on jotain, mitä kohti voit halutessasi lähteä kulkemaan suunnitelmallisesti ja sitkeästi, vaikeuksiakaan kieltämättä

Sinusta tulee ylivireä

Unihäiriöt ovat tyypillinen merkki tämän vaiheen saavuttamisesta.

Huonosta nukkumisesta ja muista ylirasituksen merkeistä huolimatta voit edelleen jaksaa hämmästyttävän paljon. Tiedät, että väsymys juurtuu yhä syvemmälle ja silti vain vieläkin pystyt tekemään lisää ja lisää. Ihmettelet ehkä, mikseivät muut tee samoin.

Tässä vaiheessa saatat kuvitella, että olet teräsmies tai -nainen, jota eivät luonnonlait kosketa. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

Ahdistaa, masentaa, tai molempia…

Et enää entiseen tapaan jaksa ihmisiä, melua, hälinää, tunnereaktioita. Alat suojata itseäsi vetäytymällä omiin oloihisi niin kotona kuin töissä. Näet oman itsesi, tulevaisuuden ja ympäristösi enenevästi synkässä valossa.

Nämä oireet muistuttavat hyvin läheisesti niitä kolmea merkkiä, joista työuupumus on tunnistettu jo pitkään.

  • Väsymystä, joka ei enää lepäämälläkään hellitä
  • Kyynistyvää suhtautumista niin asioihin kuin toisiin ihmisiin
  • Uskon vähittäistä katoamista sekä omiin kykyihin selvitä työstä että työn merkityksellisyyteen

Ikävää on, että ihminen viimeistään tähän pisteeseen jouduttuaan auttamatta levittää huonoa olotilaansa ympärilleenkin. Jos ei kotona niin töissä. Jos ei töissä niin kotona.

Lopulta et enää pysty painamaan kaasua

Tai painat, ja mitään ei tapahdu. Ruotsalainen psykiatri Niklas Nygren on kuvannut blogissaan lääkärin tarkkuudella omaa vakavaa uupumistaan ja toipumistaan siitä.

Lähes kaksi vuotta sen jälkeen, kun Nygren ei enää yhtenä päivänä pystynyt nousemaan tuolistaan – tarkkaan ottaen se kesti puolitoista tuntia – hän ei edelleenkään pystynyt edes kiihdyttämään kävelyään ehtiäkseen junaan.

“Kuin varokytkin menisi päälle”, kuvaa Nygren tilannetta, jossa ruumis ei pysty reagoimaan kiireeseen, ellei sitten kyseessä ole todellinen hengenhätä.

Kun tähän on tultu, ei auta kuin odottaa

Kuvantamistutkimuksissa on todettu, että vakavan uupumisen jäljet näkyvät aivotasolla vielä 7 vuoden seurannassa. Muisti, keskittymiskyky ja yleinen stressinsieto yleensä korjautuvat vähitellen, mutta monesti eivät uupumista edeltävälle tasolle.

Jos ylikuormitus on ehtinyt vioittaa immuunijärjestelmää, seurausten kanssa voi joutua elämään loppuikänsä.

Parasta onkin tarttua tilanteeseen jo silloin, kun se vielä on omassa hallinnassa.

Epäiletkö omaa jaksamistasi?

Käy selvittämässä tilanteesi luotettavasti tutkimukseen perustuvalla KEDS-asteikolla: https://liisauusitaloarola.fi/testaa-tilanteesi/

6 askelta uhkaavasta uupumisesta työn iloon

Jos yhtään epäilet olevasi uupumiseen johtavalla tiellä, ala soveltaa kuutta askelta omaan elämääsi heti.

Myönnä ongelma ja hae itsellesi apua

Jos et enää hallitse suhdettasi työhön etkä ruumiisi ja mielesi reagointia, myönnä se. Anna itsellesi anteeksi, että olet siinä tilassa ja tilanteessa missä olet.

Jos moitit itseäsi, stressaannut vain lisää. Toisaalta jos aina voimien hiukan palauduttua yrität uskotella itsellesi, että voit sittenkin jatkaa entiseen malliin ”ainakin siihen asti, että…”, otat todellisen hyvinvointiriskin

Opettele ottamaan etäisyyttä työhön

Luo itsellesi toimivat irtaantumisen ja palautumisen rutiinit. Jos kuitenkin huomaat stressioireitten kohoavan hälyttävälle tasolle, mene lääkäriin.

Jos jäät sairauslomalle, älä edes ajattele työtäsi ennenkuin voit hieman paremmin. Jos olet yrittäjä, aja ainakin tilapäisesti alas tai delegoi eteenpäin kaikki mitä voit.

Kun voimasi ovat vähissä, tarvitset rauhaa oman tilanteesi arvioimiseen. Stressi ja uupumus heikentävät ajattelukykyäsi joka tapauksessa, ja nyt jos koskaan sinun tarvitsee nähdä laatikkosi laitojen yli.

Kun olet vapaalla, anna kehosi ja mielesi elpyä

Kävele ulkona ja katsele kauniita asioita. Nuku.

Tutkimustietoa pitkäkestoisen stressin fysiologisista vaikutuksista tulee koko ajan lisää. Jo nyt tiedetään, että jatkuva stressi ja palautumismahdollisuuksien puuttuminen saa ajan mittaan elimistön todella sekaisin.

Sinun on annettava itsellesi aikaa ja tehtävä asioita, jotka varmasti antavat enemmän kuin ottavat.

Selvitä, mikä on sinulle tärkeää

Älä huijaa itseäsi: oikeasti tärkeänä pidät sitä mihin uhraat aikaasi. Muu on – ikävä kyllä – vain kauniita sanoja.

Mieti elämääsi ja vahvista itsetuntemustasi. Milloin ajauduit uupumukseen johtaneelle raiteelle? Mikä sinut sinne ajoi? Mitä olisit tehnyt, ellet olisi ollut suorittamisen ja uupumisen tiellä?

Sinun ei vielä tarvitse tietää, mitä tulet käytännössä tekemään. Tärkeintä on arvioida omaa elämää niin rehellisesti ja suoraan kuin suinkin

Selvitä toisin toimimisen mahdollisuudet

Astu laatikon ulkopuolelle ja todella ajattele. Mikä on välttämätöntä ja mikä ei?

Nyt on aika sovittaa oivallukset siihen arkitodellisuuteen, jossa elät. Tässä vaiheessa oleellista on osata arvioida voimavarasi ja mahdollisuutesi oikein – ei ali eikä yli – , sekä ajatella asioita riittävän pitkällä tähtäimellä.

Jotain on aina mahdollista, ja tarpeenkin, tehdä heti, mutta useimmat muutostavoitteet on järkevintä pilkkoa pienempiin osiin. Parasta on, jos saat tavoitteesi ositetuiksi niin pieniksi tehtäviksi, että saat niistä onnistumisen iloa joka päivä.

Tee konkreettisia muutoksia arjessasi

Pidä se mitä rakastat, jätä taaksesi se mikä ei ole tärkeää.

Valitettava totuus on, että jos mikään ei muutu niissä olosuhteissa joissa uuvuit, sinulla on kaikesta mielessäsi tekemästäsi työstä huolimatta iso riski uupua uudelleen.

Jos siis työssäsi tai työpaikallasi kaikki jatkuu entisellään, sinun on harkittava tulevaisuuttasi tarkkaan. Muutokset pelottavat, mutta vakavasti ottaen: onko sinulla varaa uupua vakavammin, tai yhä uudelleen?

Ulkoisten asioitten lisäksi tärkeää on, mitä mielessäsi liikkuu

Siitä riippumatta, miten suuria konkreettisia muutoksia sinun tarvitsee tehdä elämässäsi, myös itsetuntemukseen satsaaminen kannattaa.

Mitä tarkemmin tunnet itsesi ja rajasi, sitä varmempaa on, ettet kuljeta omia hankalia ja uuvuttavia tapojasi mukanasi seuraavaan työpaikkaan tai tehtävään.

Apua ja tukea voimavarojesi suojaamiseen ja palauttamiseen saat parhaiten työterveyshuollosta.

Tilaa myös viikkokirjeeni – saat säännöllisesti tietoa, vinkkejä ja kannustusta hyvinvointisi tueksi.

Aikaisempi versio artikkelista on julkaistu Salkunrakentajan kumppaniblogina 2017

Tilaa viikkokirje!

Kun jätät sähköpostiosoitteesi alla olevalla lomakkeella, saat tiedon uusista kirjoituksistani ja kursseistani suoraan sähköpostiisi.

MUISTATHAN VAHVISTAA LIITTYMISESI LISTALLE NAPSAUTTAMALLA SÄHKÖPOSTIISI TULEVAA LINKKIÄ!

Liittymislahjaksi saat Pikaoppaan uupumukseen (pdf), jonka avulla voit tunnistaa uupumuksen oireet ja opit 6 askelta uupumuksesta toipumiseen.

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia